Oskar Strzelecki


1 grudnia 2009 w Galerii Pod Dachem Miejskiego Centrum Kultury w Tychach wernisaż wystawy malarstwa i rysunku zainaugurował projekt Akcja Sztuki: Kobiety. Wystawę będzie można oglądać do 31 stycznia 2010 roku. W ramach projektu odbywały się warsztaty dziennikarskie i artystyczne. Mecenat nad akcją objął Soroptimist International Klub w Tychach. Kuratorką wystawy jest Beata Wąsowska, pomysłodawczyni akcji. Prace wystawione w galerii to dzieła dziesięciu utalentowanych kobiet. Są to: Agnieszka Czyżewska, Helena Golda-Błahut, Elżbieta Kuraj, Regina Lipecka, Ewa Matras, Katarzyna Nowak-Zagórska, Emilia Posyłek, Agata Tomiczek-Wołonciej, Halina Tymusz i Beata Wąsowska.Celem akcji jest pokazanie mieszkańcom Tych, jak świetne artystki związane są z naszym miastem. Beata Wąsowska udowodniła, że w Tychach istnieje potrzeba sztuki na wysokim poziomie – wernisaż przyciągnął tłumy odwiedzających. Wśród nich była też wiceprezydent miasta Daria Szczepańska. Prawie każdy przyniósł ze sobą ozdoby choinkowe, aby przyłączyć się do wspólnego dekorowania świątecznego drzewka stojącego w holu MCK.

Beata Wąsowska, otwierając wernisaż, podkreśliła, że to, co wyróżnia tę wystawę spośród innych, to fakt, iż swoje prace prezentują wyłącznie kobiety. Nawiązuje do tego logo akcji. Oko symbolizuje spostrzegawcze oko twórcy, długie rzęsy ukazują zadziorny charakter płci pięknej, a czcionka w słowie „kobiety” zwraca uwagę na siłę autorek obrazów i charakter ich malarstwa.Wśród licznej rzeszy odwiedzających pojawiały się podobne opinie. Chwalili wysoki poziom artystyczny wystawy. Dyrektor Miejskiego Centrum Kultury, Wojciech Wieczorek, uważa, że taka akcja była i jest potrzebna mieszkańcom Tych. „Zawsze, gdy mówiło się o sztuce związanej z naszym miastem, wymieniało się takie nazwiska jak Mazuś czy Pudełko – ani słowa o kobietach”, dlatego, gdy ponad rok temu Beata Wąsowska przyszła do niego z pomysłem wystawy, zgodził się od razu.Podczas wernisażu można było kupić kartki świąteczne zaprojektowane przez artystki biorące udział w przedsięwzięciu. Kupujący podkreślali ich piękno, a symboliczna złotówka, za którą można było je nabyć, stanowiła dodatkową zachętę, nic więc dziwnego, że sprzedawały się jak świeże bułeczki. Ciekawostką jest fakt, że kartki te zamówił na swoje potrzeby Urząd Miasta w Tychach.

Akcja Sztuki: Kobiety jest też wielką szansą dla uczniów marzących o pracy dziennikarza. Podczas trwania projektu uczniowie klas dziennikarskich I LO im. L. Kruczkowskiego będą mogli szlifować swoje umiejętności, uczyć się i zdobywać doświadczenie, tak bardzo przydatne w tym zawodzie. Najlepsze prace młodych dziennikarzy opublikowane będą w katalogu przygotowanym na koniec wystawy.